Waterproof Cruises

Noordoost Groenland Nederlandstalige reis

Unieke Nederlandstalige 14-daagse reis van Spitsbergen via Groenland naar IJsland.

Nederlandstalige expeditiecruise Noordoost Groenland

Ga mee op een bijzondere expeditiecruise met een vleugje Belgische poolgeschiedenis. De reis begint vanuit Spitsbergen via Noordoost Groenland naar IJsland waar u zich kunt verwachten aan enorme ijsbergen, prachtige landschappen en bijzondere historische locaties. Slechts weinig cruises varen zo noordelijk, wat deze expeditie zeer uniek maakt!

Op expeditieavontuur in Noordoost Groenland

Deze expeditiecruise vertrekt vanuit Lonyearbyen, Spitsbergen. Van daaruit varen we bijzonder noordelijk richting Groenland. Slechts weinig schepen zijn geschikt om deze reis te maken aangezien op de route tussen Spitsbergen en Groenland veel pakijs drijft. Onderweg komen we dit ongetwijfeld tegen. Het nieuwe expeditieschip MV Hondius is sterk genoeg om het ijs te trotseren en kan zelfs ijs tot 1 meter dikte breken, een bijzondere ervaring!

Belgische ontdekkingen in Groenland

Als het weer en de ijsomstandigheden het toelaten varen we richting Ile de France, waar we ook aan land proberen te gaan. Ile de France is een klein eiland wat in 1905 tijdens de poolexpeditie van de Belg Adrien de Gerlache werd ontdekt. Vervolgens varen we richting Kaap Amélie, eveneens een ontdekking van de Gerlache. Er zijn tot nu toe slechts enkele cruiseschepen die hier al een landing hebben gemaakt.
Wanneer we afzakken richting Oost-Groenland komen we onder andere langs Danmarkshaven, een Deens weerstation. Het is de meest noorderlijk gelegen plek aan de oostkust van Groenland die zonder ijsbreker bereikbaar is.

Oost-Groenland: Kaiser Frans Joseph en Kong Oscar Fjord

In Oost-Groenland bevinden zich meerdere enorme fjorden. Kaiser Frans Joseph en Kong Oscar Fjord, zijn 2 grote fjordensystemen die naast elkaar liggen aan de ruige oostkust van Groenland, elk met verschillende kleinere fjorden en inhammen. Kong Oscar Fjord heeft een totale lengte van ruim 100 km, terwijl Kejser Franz Josef Fjord zelfs meer dan 200 km lang is. Beide hebben meestal rustige wateren, een adembenemend landschap en veel kans om wilde dieren te spotten, zowel in de fjorden als op de omliggende toendra.

Scoresbysund fjord

Per schip verkennen we Scoresby Sund, 's werelds grootste fjordensysteem, en de omliggende wildernis. We varen langs torenhoge ijsbergen van soms wel 100m hoog tussen de stijle met sneeuw bedekte bergen door. Afhankelijk van het weer en de ijscondities gaan we erop uit in de zodiacs om een van de spectaculaire gletsjers van dichterbij te bekijken.
We gaan aan land op het schiereiland waar Ittoqqortoormiit ligt. Dit is het meest noordelijk gelegen dorp van Oost-Groenland waar zo'n 500 mensen wonen. Hier maakt u kennis met de Inuitgemeenschap en hun tradities. Er is ook een postkantoortje waar u een kaartje kunt versturen of een aandenken aan deze bijzondere expeditiecruise kunt kopen.

Hoogtepunten van de Noordoost Groenland Expeditie:

• Unieke route langs het noordoosten van Groenland

• Vaar door pakijs tot 1 meter dik

• Landingen op historische locaties van poolexpedities

• Cruisen door het indrukwekkende Scoresbysund fjord

• Ervaar de toendra in prachtige herfstkleuren

• Kans om ijsberen en walrussen te zien

• Ontdek eeuwenoude Thule culturen

• Bezoek afgelegen Inuitdorpen

• Gratis mogelijkheid om te kajakken

• Nieuw schip met maximaal 174 passagiers

• Begeleiding door ervaren Nederlandstalige (Vlaamse) gidsen

• Inclusief Vluchten Oostende - Longyearbyen en Akureyri - Oostende

Let op, het voorgestelde programma is flexibel. We proberen altijd de beste reiservaring te garanderen, maar helaas hebben we geen controle over het weer en ijsomstandigheden. De geplande route en locaties van landingen kunnen daardoor tijdens de reis nog wijzigen.

• Dag 1 + 2: Begin van de expedtiecruise

Op de eerste dag vertrekken we met een rechtstreekse vlucht vanuit Oostende naar Lonyearbyen (Spitsbergen). Daar aangekomen heeft u nog wat tijd om het stadje te verkennen alvorens we aan boord gaan van het moderne expeditieschip MV Hondius. Vanuit Longyearbyen begint onze expeditiecruise en maken we meteen de oversteek richting Groenland. Onderweg varen we door het pakijs en komen we hopelijk walvissen tegen en wellicht zien we zelfs ijsberen jagen op het ijs. Aan boord worden lezingen gegeven over uiteenlopende poolonderwerpen.

• Dag 3 - 7: Noordoost Groenland

Tijdens de eerste helft van deze expeditiecruise verkennen we het noordoosten van Groenland. Deze regio is slechts enkele weken per jaar te bereiken en alleen begaanbaar met een ijsverstrekt schip met de hoogste ijsklasse. Dat maakt dat u unieke locaties kunt bezoeken die tijdens andere reizen onbereikbaar blijven.
    Enkele van die plaatsen zijn ontdekt door de Belgische poolreiziger Adrien de Gerlache tijdens zin Belgica expeditie in 1905. Zo proberen we Franske Eiland te bereiken van waaruit we hopelijk uizicht hebben op Pic de Gerlache. Als het ijs het toelaat varen we door naar ondere andere Ile de France, Ile de Paris en Belgica Bank. Allemaal locaties met een Belgisch verleden. Nog een bijzondere plek die we tijdens deze expeditiecruise proberen aan te doen is Rosio Eiland, waar naar onze informatie nog nooit eerder toeristen aan land zijn gegaan.
    In de hierop volgende dagen varen we richting Danmarkshavn, een Deens weerstation en tevens de meest noordelijke basis van Oost-Groenland waar slechts 6 mensen permanent wonen.

• Dag 8 - 12: Oost Groenland

We vervolgen onze expeditiecruise zuidwaarts langs enorme gletsjers die boven het water uit torenen en ijsbergen ter grote van een flatgebouw. In Oost Groenland bevinden zich ook 's werelds langste fjorden die we uiteraard gaan verkennen. Eerst varen we de spectaculaire Kaiser Frans Joseph fjord binnen, waar het water vol ijsbergen drijft en wordt omsloten door stijle bergen. Vanaf het schip spotten we misschien kuddes muskusossen die op de toendra grazen. Frans Joseph fjord is verbonden met het Kong Oscar fjordensysteem, we proberen aan land te gaan voor een wandeling en gaan op zoek naar wilde dieren zoals poolhazen en poolvossen.
    Uiteraard mag het beroemde Scoresbysund, het grootste fjordensysteem ter wereld, niet ontbreken op deze reis. Afhankelijk van het ijs maken we hier een zodiaccruise langs een van de indrukwekkende gletsjers. Een absoluut hoogtepunt om dichtbij de enorme blauwe gletsjers te komen die soms tot 100 meter hoog zijn!
    We gaan ook aan land in het dorpje Ittoqqortoormiit, een kleine Inuit gemeenschap die het grootste deel van het jaar afgesloten is van de buitenwereld. Iin een bonte verzameling van kleurrijke houten huizen wonen een paar honderd mensen die alal generaties lang van de jacht en visvangst leven. De flora en fauna hier is rijk en divers in vergelijking met andere noordelijke regio's. Dat komt doordat het water hier niet bevriest door de bescherming van de omliggende bergen.

• Dag 13 + 14: Einde van de expeditiecruise

We verlaten de Groenlandse kust en zetten koers richting IJsland. De oversteek duurt een hele dag. Onderweg zien we hopelijk walvissen en vliegen er misschien enkele zeevogels met het schip mee. 's Nachts hopen we dat het noorderlicht zichtbaar is om de reis met een prachtige ervaring af te sluiten.
    Aangekomen in Akureyri gaat u van boord en reist u met een transfer naar de luchthaven. Van daaruit vliegt u terug naar Oostende met een rechtstreekse vlucht.